gregersDH.dk

HVER MUSKEL ER SPÆNDT

Fremragende danse-performance om Leonardo da Vinci på Teater Asterions Hus.

 

*****

DE spiller et eventyrligt stykke om Leonardo da Vinci – vildt og overraskende. Lige så vildt og overraskende som stedet, hvor de spiller: Asterions Hus, et teater, du snegler dig vej til ad uhyggelige veje på Refshaleøen, hvor alt ved nattetide er som hjemsted for rotter og gangstere. Men rolig: En venlig teaterbus bringer dig derud fra Christianshavns Torv.
Og så ’Leonardo’, som stykket hedder. Kaldet efter et geni, som der kan tales om i uudtømmelige foredrag, en kunstner, man kan se, høre og læse sig til de utroligste ting om, han var her, der og alle vegne, i malerkunst, filosofi, lægekunst, geografi, tekniske opfindelser, bliv selv ved… et universalgeni, der levede i Italien og Frankrig, hold fast: 200 år før Christian den 4. i Danmark, bare for nu at sætte ham på plads i historiens gang. Sig ’Mona Lisa’ eller ’Den sidste nadver’, så er du med.

ANATOMI

I Asterions Hus huserer med jævne mellemrum et par, der har deres egen vilje med teater. Peter Kirk, leder af teatret og forfatter. Og Tilde Knudsen, skuespiller og danser. Han bevæger sig rundt på scenen ind og ud mellem de luftige gennemsigtige forhæng, og opererer med sine lysbilleder og kameraer.
Vi er i Leonardos billedverden, detaljer i nærbilleder eller totaler, de berømte portrætter og skikkelser og de mindre berømte. Og så først og fremmest Leonardos ubegribeligt detaljerede, anatomiske beskrivelser af det menneskelige legeme, lige anvendelig i lægevidenskaben i dag som dengang.
Kirk er som en kirurgisk vejleder, der med eksklusiv elegance kredser omkring sin sceniske makker Tilde Knudsen, centrum for forestillingen. Hun: en ubegribelig adræt, fysisk skildrer af Leonardos tegninger af legemets anatomiske strukturer.

SPÆNDT ENERGI

Tilde Knudsen ledsages af – eller hun ledsager – en speakertekst, der med eminent præcision gengiver brudstykker af Leonardos egne noter. Tilde Knudsens egen stemme? Jeg gætter: Ja. Hun er skolet skuespiller.
Alt er konsekvent gennemarbejdet – koreografisk og med et forbløffende, ikke bare croquis-skoleagtig effekt: Tilde Knudsen er også en vældig udtryksfuld danser med en krop, som stråler af spændt energi, iført lette gevandter eller ingen gevandter, egentlig i hele sit udtryk mindre sexet end skulpturelt artistisk, hun er ekstremt muskuløs – i danseudtryk lidt i stil med Vivi Flindt, som vi husker hende i f.eks. ’Enetime’ eller ’Dødens Triumf’. Men her handler det om fascinerende, nøgterne spejlbilleder af Leonardos tegninger.
Limet sidder vi til hendes forbløffende og udtryksfulde krop, som harmonisk følges af Klaus Risagers dramatiske musik, dirrende klaver og slagtøj blandet med reallyde. Hvem musikerne er, får vi ikke at vide i programmet, men effektfuldt er det.
Slutsekvensen med et malende publikums medvirken foran Leonardos nadverbillede og en poserende Tilde Knudsen kunne man undvære. Men for danseentusiaster er hun undr alle omstændigheder et studium værd.
Og for de, der vil tæt på Leonardo da Vincis forunderlige tanker og virtuose præcision, er forestillingen guld værd.
Find vejen.