ILIADEN
Produceret 2004
Salg til turné i sæson 22/23 & 23/24
Se priser
Kontakt os via info@asterionshus.dk
Myten om Troja bliver på fornemmeste vis optrævlet og fortalt af tre fysiske skuespillere i et forrygende tempo. Med et persongalleri på mere en 30 karakterer – fra liflige ungmøer og strålende helte over stolte konger og benede præster til et helt kobbel af guder og gudinder – kaster de medvirkende sig ud i den umulige opgave at levendegøre dette episke værk på en times tid.
Iliaden er en kropslig og mytisk, sjov og elegant forestilling, der vil gøre selv publikum forpustet.
​
Iliaden er oprindeligt nedskrevet af den gamle, græske sangdigter, Homer. Prins Paris af Troja er stukket af med grækernes skønne Helene – den smukkeste kvinde i verden. Så grækerne samler en kæmpe hær og drager til Troja for at vinde hende tilbage – og i samme ombæring tilintetgøre Troja. Det bliver en vældig krig om noget så flygtigt som skønhed. Iliaden handler om denne krig, men den handler især om den vrede, der optænder den vidunderlige helt Achilleus. En vrede, der er helt og aldeles utæmmelig.
​
– fra Tromsø til Tyrkiet. Fra Canada til Cypern, Edingburgh og Esbjerg til Sydkorea og Sardinien. Fra Finland, Friesland, Flensburg, Fredericia, Graz og Glasgow osv osv på dansk, på tysk, på engelsk og på italiensk. Asterions Hus har en klassiker på repertoiret.
​
PRISER FOR TURNÉ FORESTILLINGER ex moms:
​
kontakt os på: info@asterionshus.dk
​
GALLERI
ANMELDELSER
​
Titlen ’Iliaden’ er skræmmende i sig selv, da den vækker op i alle kedelige minder fra Homer i oldtidskunstskab. Det blev der virkelig lavet om på i denne opsætning. Skuespillerne formår at vække myten om Troja til live gennem et fascinerende skuespil med en humoristisk og kroplig tilgang. Det er langtid siden, at jeg har været så betaget af en fortælling, som jeg blev af denne. ..Alt i alt sidder jeg tilbage og er utrolig betaget af denne opsætning af ’Iliaden’ – derfor skal den selvfølgelig have 6 bloddråber
Af Eva Gudmand UNGT TEATERBLOD
​
Freden indtraf faktisk ude på Refshaleøen. Helt ude ved Lynetten, hvor teatret Asterions Hus har indrettet sig mellem vilde blomster og fancy husbåde. Her var det den græske beretning om Iliaden, der blev gendigtet. Ingen kulisser og ingen musik. Kun tre kroppe, der transformerede den vilde beretning om guder og helte i evig splid. Martin Ammundsen var en liderlig Achilleus, og Thilde Knudsen var en skøn, akrobatisk Helene, mens Peter Kirk tog sig af en hippieudgave af havgudinden Thetis. Topenergisk, fysisk teater med stiliserede kampscener i slowmotion. Uden kvalme.
Anne Middelboe Information
​
Skuespilerne er det ene øjeblik guder, det næste gudinder. De glædes, begæres, forelskes og forfærdes i et væk. Kønsskiftene er markante, men meget overbevisende, de tre unge skuespillere kan deres kram, har veltrimmede kroppe og er begavet med gode, trænede stemmelæber.
De drabelige kampe udkæmpes med mimik og kropsakrobatik i Hollywood-klasse. Selv de orale lydeffekter, når klingerne krydses og rustningerne flænses er på plads. Og sceneskiftene klares elegant af skuespillerne selv, der styrer den forprogrammerede belysning, ved et tryk på en orange luftmadraspumpe midt på scenen.
Ringsted folkeblad
​
”Gakket, skingrende skørt og absolut herlig, befriende underholdning”
Ingen tvivl om at fraværsprocenten ville være lig nul, hvis Asterions hus overtog historieformidlingen på ungdomsuddannelserne. Med fare for, at elever og lærere ville dø af grin i stedet for af kedsomhed.
-S. Andreasen, Kalundborg Lokalblad
”Olympisk præstation af dansk trio”
– Moon Saris, TheaterCentraal, Holland
​
”Det går så hurtigt, at visse scener får nærmest et filmisk tilsnit, og de tre skuespillere efterlader et indtryk af en særdeles underholdende, flot timet og nutidig måde at fortælle en ældgammel historie”
– M. Nørregaard, Bornholms Tidende
​
​
​
​
​
​