RODIN

Produceret 2017  Sælges til turné   Genopsættes på Teaterøen

RODIN

Auguste Rodin er en af fransk kunsts største og kendteste billedhuggere og hans værker vil være mange danskere bekendt, ikke mindst fordi Glyptoteket har en af de fineste samlinger i verden af hans skulpturer.

Asterions Hus vil med forestillingen give sit bud på noget af det, som er det sværeste at definere: Kernen i den kunstneriske skabelsesproces. Forestillingen udspiller sig i prøvesalen i samklang med den kunstneriske proces, som den skildrer.

Vi tilnærmer os, hvad Rodin oplevede i mødet med sine modeller. Hvordan han indfangede bevægelsen, når mennesket dansede for ham. Og som tilskuere forsøger vi at få indblik i, hvad der udspillede sig mellem model og kunstner, mellem subjekt og objekt midt i skabelsen af værket.

Skønheden og det uperfekte
Ved at dykke dybt ned i Rodins kunstneriske proces kommer vi tæt på nogle af de ikoniske skulpturer som f.eks. ’Tænkeren/Grubleren, ’Kysset’ og ’Helvedesporten’. Vi følger det med Rodins øjne og oplever det flerdimensionelle i værket. ’Grubleren’ er med sin udstråling af dybe tanker, intelligens og kontemplation en klar kontrast til vor tids flimmer og hastighed. ’Borgerne i Calais’ bringer i dag tankerne hen på den franske havneby, der i mere end femten år har været hjemsted for migranter. Værkets historie om at forsvare sig mod det udefrakommende har dermed fået en slående nutidig aktualitet. Og ’Manden med den brækkede næse’ minder os om skønheden i det uperfekte.

Forestillingen afsøger det æstetiske rum, der eksisterer omkring Auguste Rodins skulpturer og de figurer, der bliver frembragt i forestillingen – samtidig med at man også som beskuer bliver inviteret til at reflektere over det, man selv oplever.

-RODIN søger at tematisere, hvordan krop og nøgenhed bliver instrumentel og maskinel i en tid med stadigt mere fokus på selvportrættering og på omverdenens respons, sigerinstruktøren Peter Kirk.  Vi gemmer os bag et billede af, hvad vi gerne vil vise omverdenen, det bliver stadigt vigtigere end vores substans, og det stresser os i virkeligheden helt vildt. Rodin kommer til at fungere som vores ’medie’ i forsøget på at skrælle de overfladiske lag af og komme ind til den vi er.

RODIN er en ekspressiv danse- og performanceforestilling, der udspiller sig i et atelier/værksted, hvor to kvindelige dansere udforsker kroppe, bevægelser, lys og fysiognomiske detaljer, mens en fotograf iagttager og fastholder det, som publikum ser i projektioner på væggene i billeder.

Gennem fotografens optik opdager vi måske, hvad det var Rodin oplevede, når han iagttog sine modeller. Undervejs er vi vidne til en ’genopførelse’ både af Rodins velkendte skulpturer, men vi oplever også danserne skabe nye figurer,som kunne være skulpturer, skabt af mesteren.

GALLERI

1/2

 

 

 

 

 

Dansere: Liv Mikaela Sanz og Tilde Knudsen

Fotograf: Ingrid Bugge

Musik: Klaus Risager

Koreografiske konsulenter: Lotte Sigh og Stefanos Bizas

Instruktør: Peter Kirk

MEDVIRKENDE

Uddrag fra anmeldelser:


‘Teater Asterions Hus har fundet en niche, hvor de med indædt konsekvens skaber forbløffende, billedrige og ind imellem forførende fortolkninger af en enkelt kunstners livsværk og karakter.

‘ Fire stjerner fra Gregers Dircking-Holmfeldt

‘Billedskønt danseportræt af Rodins magt over den hvide marmor.’ 

Fire stjerner fra Casper Koeller.

‘Jeg bliver grebet af de to kvinders bevægelser og samspil og den måde, de leger med figurernes form og udtryk.’ 

Trine Berg Palle,  Den4Væg

Vi opsluges af de mange spændende indtryk. Kroppen, bevægelsen, lyset, lyden og rummet væver sig ind og ud af hinanden i visuelle billeder, der er utroligt stærk, overraskende og smukke.

’ Lis Engel,  Kunstavisen.

‘Klaus Risagers musik er eminent til den undersøgelse, som forestillingen også er.

’ Michael Svennevig

‘de to dansere er glimrende, og koreografen bruger deres kroppe, ofte nøgne, til en stribe organisk-erotisk sammenslyngede positioner’ 

Henrik Lyding Jyllandsposten'


 

Forestillingen om Rodin er et stærkt bombardement af kroppe, dans og sanselig manifestation. Morten Ranum

Min begejstring af stor for fremvisningen af kroppen som skulptur. Danserne var sanseligt smukke i hver en bevægelse. 

Susie Claudia

Kulturkongen samlet vurdering, 5 stjerner 

  • Black Facebook Icon
  • Black Instagram Icon